På oppdrag for Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) utreder SØA, i samarbeid med professorene Christian Riis og Espen Moen fra BI, Ivar Pettersen i Alo-Analyse AS og Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet, omfanget av og utviklingen i dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV) og vertikal integrasjon i verdikjeden for mat og dagligvarer i Norge.
Vi har nå publisert en delrapport fra første fase av prosjektet, som har handlet om å utarbeide en hensiktsmessig definisjon på EMV. Klikk her for å lese hele notatet.
I vårt forslag til definisjon vil alle dagligvarene sorteres inn i en tredelt definisjon:
Handelens egne merkevarer (EMV)
Uavhengige merkevarer (UMV)
Tilknyttede merkevarer (TMV)
I neste fase av prosjektet skal omfanget og utviklingen av henholdsvis EMV, UMV og TMV kartlegges. I tillegg skal vi kartlegge lønnsomhet, selskapsstrukturer og former for vertikale bindinger.
NFD har nå invitert aktørene i dagligvarebransjen til å komme med innspill til definisjonen. Klikk her for å lese pressemeldingen fra departementet.