Samfunnsøkonomisk vurdering av å samlokalisere utenlandsfergene i Oslo

SØA har på oppdrag for HAV Eiendom foretatt en samfunnsøkonomisk vurdering av samlokalisering av utenlandsfergene i Oslo. Klikk her for å lese hele rapporten.

Per i dag finnes det to utenlandsfergeterminaler i Oslo. Colorline som opererer Kielferga holder til på Hjortnes, og DFDS som opererer ferga til København holder til på Vippetangen. I forbindelse med at leiemålet for Colorline på Hjortnes utløper i 2036 har det oppstått debatt om hvorvidt dagens ordning skal videreføres eller om lokasjonen til fergeterminalene skal endres. Rapporten tar for seg tre alternativer: samlokalisering på Vippetangen, samlokalisering på Hjortnes og samlokalisering på Kongshavn og sammenligner netto nytte fra hvert av disse med nullalternativet som er en videreføring av dagens delte løsning. Analysen viser at en samlokalisering på Vippetangen er forbundet med størst netto samfunnsøkonomisk nytte med en gevinst på over 6 milliarder kroner sammenlignet med dagens løsning. Gevinsten kommer primært fra utbygging av sentralt beliggende boliger på Hjortnes. Utbygging på Hjortnes muliggjøres dersom Color Line sin fergeterminal flyttes og areal på Hjortnes frigjøres til andre formål enn fergeterminal. Boliger sentralt i Oslo representerer en stor samfunnsøkonomisk verdi, i stor grad grunnet knapphet på boliger i Oslo samt en stor etterspørsel i befolkningen etter å bo i Oslo.

I sammenligningen mellom netto nytte ved samlokalisering på Vippetangen og på Kongshavn viser analysen størst netto nytte av samlokalisering på Vippetangen, grunnet en samfunnsøkonomisk kostnad knyttet til klimagassutslipp ved samlokalisering på Kongshavn.