På oppdrag for Jernbanedirektoratet, Konnekt, Spekter og Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg har SØA kartlagt tilførsel av fagarbeidere fra utdanningssystemet til og kjennetegn ved sysselsatte med utdanning som banemontør, signalmontør og energimontør i jernbanesektoren.
I analysen finner vi at i underkant av 100 personer årlig har oppnådd fagbrev som bane-, signal- eller energimontør etter læretid i jernbanesektoren de siste ti årene. Antall søkere med banefagene som førsteønske har vært relativt stabilt gjennom hele denne perioden. Inntaket av lærlinger kan på sin side variere betydelig fra år til år, avhengig av virksomhetenes prosjektinngang og opplæringskapasitet. I SSBs arbeidsmarkedsstatistikk er rundt 4 000 personer registrert med de tre fagbrevene som høyeste fullførte utdanning, om lag 1 000 av de jobber i jernbanesektoren. De øvrige er hovedsakelig energimontører som jobber i kraftnæringene.
Gjennomsnittsalderen for de med bane-, signal- og energimontør som høyeste fullførte utdanning i jernbanesektoren er relativt lav, og de fleste er i 30- og 40-årene. Når vi inkluderer alle sysselsatte i sektoren med grunnskole, videregående opplæring og fagskole som høyeste fullførte utdanningsnivå øker andelen av arbeidstakerne i 50- og 60-årene betydelig. Det bidrar til å øke den forventede avgangen til alderspensjon i sektoren, som kan øke behovet for inntak av lærlinger for å opprettholde produksjonskapasiteten i sektoren.
Representanter for virksomhetene i sektoren har blant annet pekt på tre mulige løsninger som kan bidra til å dekke behovet for fagarbeidere i dag og framover:
Bedre forutsigbarhet i prosjekttilfang og mer fleksible kontrakter
Økt kapasitet og fleksibilitet på Norsk jernbaneskole
Utvikle overbygninger for å raskere kvalifisere utenlandske arbeidstakere
Hele rapporten kan lastes ned her: R32-2022 Fagarbeidere i jernbanesektoren